روش های آب بندی منفی

روش های آب بندی منفی

روش های آب بندی منفی که  باعث ایجاد مبانی نشتی ضد آب از داخل را دارد. آب و رطوبت به طور همزمان ارزش یک زیرزمین را به عنوان فضای زندگی یا محل ذخیره کاهش می دهد. وقتی رطوبت وارد زیرزمین می شود ، شرایط تشکیل قالب مساعد می شود. و هنگامی که کپک تشکیل شد ، به طور مداوم هاگ تولید می کند و آنها را در هوای اطراف آزاد می کند ، و به آنها اجازه می دهد تا از طریق بقیه ساختمان پخش شوند ، که نه تنها باعث بوی آلوده می شود بلکه کیفیت زندگی را کاهش می دهد و حتی باعث اختلالات سلامتی می شود.
علت ایجاد آب یا رطوبت در زیرزمین ها معمولاً آب زیرزمینی یا رطوبت زمین است که از طریق دال کف یا دیواره های زیرزمین به زیرزمین و چاله آسانسور ها نفوذ می کند. چنین نقایصی اغلب در ساختمانهای قدیمی مشاهده می شود ، اما ساختمانهای جدید نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.
ساخت و ساز معمولاً در ماههای خشک تابستان انجام می شود ، بنابراین طراحان ، صاحبان و صنعتگران گاهی اوقات از تغییرات فصلی که باعث می شود یک زیرزمین در پاییز و زمستان در معرض آب قرار گیرد ، غافل می شوند. در نتیجه ، ضد آب بودن سازه های جدید اغلب نادیده گرفته می شود و از حفاظت دائمی برخوردار نیست.

 


همچنین بخوانید: جلوگیری از تخریب سازه های بتنی و مصالح ساختمانی ناشی از نفوذ آب و رطوبت آکوارزین


 

بررسی اخیر درزمینه های زیرزمینی نشان داد که آب از منابع مختلفی تأمین می شود ، اما دیوارها مقصر معمول هستند:

وقوع رطوبت

فقط روی دیوارها: 82.8٪
فقط روی زمین: 4.1٪
روی دیوارها و کف: 13.1٪
نفوذ رطوبت بر روی دیوارها (ورودهای متعدد مجاز است)

مناطق بزرگتر: 58٪
نفوذ اطراف (لوله ها ، کابل ها ، درها): 35٪
ترک: 28٪
در مانع افقی: 27٪
در محل اتصال دیوار / کف: 22٪
سایر موارد (تا حدی چند منبع): 11٪
نفوذ رطوبت در کف (ورودهای متعدد مجاز است)
ترک: 55٪
مناطق بزرگتر: 46٪
سایر موارد (تا حدی چند منبع): 6٪
این بررسی بیشتر زیرزمین های ساخته شده از سنگ تراشی را بررسی می کند. زیرزمین های نشتی که با دیواره های بتونی ساخته شده اند ، نفوذ رطوبت کمتری را در مناطق بزرگ نشان می دهند اما ترک های حامل آب بیشتری دارند.

 


همچنین می توانید برای خرید محصولاتی مانند رزین، چسب آب بندی و… به سایت فروشگاه آکوارزین مراجعه کنید.


 

گزینه های تعمیر

به منظور بازگرداندن یکپارچگی عایق رطوبتی زیرزمین خارجی ، روش بدیهی این است که زمین را در منطقه ای که نشت در آن قرار دارد حفاری کنید و لایه ضد آب را ترمیم کنید. به اصطلاح عایق رطوبتی سمت مثبت یک راه حل موثر و اثبات شده است.
در برخی موارد ، به دلیل عدم دسترسی به محل نشت ، امکان پذیر نیست این روش ، به عنوان مثال به دلیل اینکه گاراژها ، مسیرهای ورودی ، خطوط املاک یا جاده ها مستقیماً با دیوار نشتی قرار دارند. کف های نشتی تقریباً از خارج قابل دسترسی نیستند. این تنها استفاده از ضد آب در داخل زیرزمین را به عنوان تنها امکان باقی می گذارد. این اصطلاح “ضد آب از طرف منفی” است.

صنعت مواد شیمیایی ساختمانی محصولات و روشهایی را توسعه داده است که باعث می شود زیرزمینهای ضد آب را از داخل ضد آب نگه دارد. این محصولات و روش ها به راحتی قابل استفاده هستند و اثر آنها دائمی است.
بعلاوه ، هزینه های ضد آب از زیرزمین که از داخل درز می کند ، معمولاً بسیار کمتر از هزینه های ضد آب بودن آن ساختمان از خارج است. حفر زمین در خارج از ساختمان یک فاکتور عمده هزینه است که هنگام ضد آب بودن از داخل ضروری نیست.
سازندگان مواد ضد عایق سمت منفی باید توجه داشته باشند که آب از طریق دیواره ها با فشار زیاد به زیرزمین نفوذ می کند ، آب معمولاً نمک های رقیق را حمل می کند که می تواند به لایه زیرین ساختمان آسیب برساند ، بنابراین لازم است که عایق رطوبتی به طور دائمی به سیستم متصل شود بستر دیواری ، و این بسترها اغلب سفت و سخت نیستند اما حرکت در ترک ها و اتصالات ایجاد می شود.

مراحل کار عمومی

مراحل کار هنگام ضد آب کردن زیرزمین ها از داخل معمولاً به شرح زیر است:
بستر آماده شده: ذرات سست و زیر حالتهای بازدارنده چسبندگی باید حذف شوند تا بستری فراهم شود که مواد ضد آب بتوانند به آن متصل شوند.
نشتی فعال متوقف شده است: سطح باید فاقد آب روان باشد تا ماده ضد آب که اعمال می شود قبل از تنظیم کافی شسته نشود. اتصال نشتی فعال معمولاً به عنوان یک ترمیم مستقل کافی نیست ، زیرا با گذشت زمان آب تحت فشار ممکن است مسیرهای دیگری از طریق دیوار یا کف پیدا کند. ملات های پلاگین و آنی گیر ها و سیستم های تخصصی تنظیم بسیار سریع برای این کار مناسب هستند. ترکهای موجود در دیواره های بتونی ریخته شده از طریق تزریق با یک رزین آب بندی عایق می شوند. پس از توقف آب ، اکسیژن کم فشار به منظور افزودن مقاومت ساختاری ، مکرراً تزریق می شود.

مفصل کف / دیوار تقویت شده: در محل اتصال دیوار / کف ، فیله ها نصب می شوند تا تنش های موجود در لایه ضد آب را در اثر حرکات جزئی دیوار و کف در برابر یکدیگر کاهش دهند. ملات های تعمیراتی ، اغلب منبسط شونده و یا تقویت شده با الیاف ، انتخاب خوبی هستند.
ضد آب استفاده شده: از مواد مختلفی می توان استفاده کرد ، اما محصول انتخاب شده باید بتواند در برابر نفوذ آب از طریق لایه زیرین مقاومت کند.
پودر آنی گیر نوعی ملات آب بند کننده فوری برپایه محصولات سیمانی می باشد که پس از مخلوط شدن با آب خمیری قدرتمند با چسبندگي بسيار بالا به كليه سطوح ، گيرش سريع با عمر و دوام طولاني جهت انسداد آنی نشت های آب پر فشار ایجاد می نماید . همچنين باعث قطع سریع هرگونه نشت آب ، آب بندی وجلوگیری از نشت آب محل درزها و مجاری عبور آب در مقاطع بتنی و سنگی ، محافظت و آب بندی کلیه سازه ها مانند تونل ها ، سدها و مخازن آب ، سازه های زیرزمینی و مدفون ، منهول ها و لوپیت ها ، چاله آسانسور و استخرها و….مي گردد .

 


همچنین بخوانید: روش های آب بندی و حفاظت بتن 


 

با توجه به نبود تمهیدات مناسب در حین ساخت ( استفاده از افزودنی های آببند و آنی گیر ها ) و نیز تراز بالای آبهای زیر زمینی ، ابتدا لازم بود تا بوسیله تجهیزات و پمپ های کف کشی آب خارج شده و سپس با بتن ریزی و سیمان کاری با مواد آب بندی منفی کف تقویت گردند. با شروع عملیات نواحی مورد نظر به وسیله هیلتی تخریب و آماده ترمیم می گردد. برای ترمیم از ملات های آماده ای نظیر آنی گیر ها و مایع آب بندی پایه سیمانی است استفاده می شود. این پودر با درصدی آب به خمیری شکل آماده مصرف شده و به صورت خمیر کاور بتن را اصلاح می نماید. به دلیل تماس دائمی آب با جسم بتن میتوان از مایع آب بندی و پودر mc2000 پایداری و دوام ناحیه ترمیم شده از بتن را بالا برده و کیفیت اجرای آببندی تضمین می گردد.پس از تکمیل فرآیند ترمیم و با حذف منابع ورودی آب و نشت سیال و ماهیچه کشی در ناحیه اتصال دیوار و کف بوسیله ترمیم کننده های الیافی پایه سیمانی که علاوه برچسبندگی ، تا 25 درصد نسبت به بتن پیشین مقاومت فشاری بیشتری دارند، می توان برای آب بندی نهایی از پوشش نفوذ گر و کریستال شونده استفاده نمود. برای تست آببندی می توان از بیرون اطراف سازه ( محیط دور سازه یا فضای سبز احتمالی ) را غرقآب کرد و به مدت 5 روز به بررسی نواحی آببند شده پرداخت.
آب بندی چاله های آسانسور و دیوار های بتنی در طبقات منفی و زیر زمین ها و حتی استخر های که ورود آب و رطوبت منفی دارند می توان از این روش به صورت کامل آب بندی و ایزولاسیون منفی کرد و سپس پوشش نهایی بروی آنها استفاده گردد .

 


همچنین بخوانید: بتن مسلح