جلوگیری از تخریب سازه های بتنی و مصالح ساختمانی ناشی از نفوذ آب و رطوبت آکوارزین

علل فرسودگی و جلوگیری از تخریب سازه های بتنی متفاوت است که در این مقاله ما به آن می پردازیم. وقتی که یک ماده معدنی ساختمانی در برابر آب قرار می گیرد ، بسته به میزان خلل و فرج موجود در آن ، مقداری آب جذب می کند رطوبت واکنشهای شیمیایی مخربی بوجود می آورد .در برخی از این واکنشها ، آب واکنش دهنده است ، ولی در بیشتر واکنش ها آب نقش حلال و واسطه واکنش را ایفا می کند. نمای خارجی بناها از جمله پل ها ، تونل ها و ساختمانها ( بناهای آجری،سیمانی ، بتنی ، و…) نمونه های بارز و مشهودی هستند که علاوه برصدمه بر پایائی سازه منظر نامطلوبی نیز از نظر ظاهر و زیبائی نما (و همچنین شهرمان) دارند.

خسارات ناشی از رطوبت :

ترک های ناشی از تورم و انقباض
خسارات ناشی ازیخ زدگی و ذوب شدن یخ ها
شوره زدگی و خسارات ناشی از نمک ناشی از هیدراته شدن ( جذب آب ) و کریستال سازی
فروشویی و شستشوی آهک – لکه های زنگ زدگی و ایجاد غشاء و پرده
کثیف و چرک شدن سطح
حملات قارچ ها ، خزه ، گلسنگ و جلبک
خوردگی شیمیایی و تغییر شکل های ترکیبات بر اثر تولید گازهای اسیدی و SO
اختلال در تغییرات و عایق گذاری و خصوصیات حرارتی
تخریب بتن بر اثر خوردگی آرماتورها
نفوذ نشت رطوبت به درون دیوارها
چگونه رطوبت جذب می شود و چه تغییرات ساختاری را در پی خواهد داشت ؟

جذب آب شریانی مویینگی :

جذب آب شریانی ، یکی از مهمترین عوامل جذب آب توسط سازه های بنایی و مواد ساختمانی در مقادیر و حجم زیاد در زمان کوتاه است . میزان جذب این آب بسته به قطر و شعاع شریان موجود در سازه می باشد .

 


همچنین بخوانید: روش های آب بندی و حفاظت بتن 


 

سه نوع حفره در سازه وجود دارد :

نوع اول : میکرو حفرات و حفرات ژل مانند که دارای شعاعی کمتر از 10 (حفرات ژلی کمتر از 10) هستند . این حفرات کوچک اجازه و امکان نشت شریانی را ندارند . فقط بخارآب می تواند این حفرات را پر نماید . بنابراین در سازه هایی که تعداد و درصد حفرات میکرو در آنها بیشتر است تقریبا نفوذ ناپذیر هستند و خیلی سخت به حالت اشباع می رسند و همچنین مواد ضد آب کننده نمی تواند به داخل آنها نفوذ کنند
نوع دوم : حفراتی با شعاع بین 10 تا 10 به عنوان حفرات شریانی(مویینه) شناخته می شوند و این حفرات نقش جریان های مویینه هدایتگر را ایفا می کنند و قادرند که آب و مایعات دیگر را بر اساس نوع آن به لایه های زیرین سازه منتقل نمایند . سازه هایی با چنین حفراتی بهترین گزینه جهت مقاوم سازی با آب بندها و ضد آب کننده ها و رزین های آب بندی هستند

نوع سوم : حفرات هوایی نوع سوم حفراتی هستند که دارای شعاعی بیش از 10 دارند ، شبیه میکرو حفرات جهت ایجاد جریان شریانی مناسب نیستند . مواد معدنی ساختمانی معمولا بر اساس قانون ” جذر دوم زمان ” آب جذب می کنند اگر W معرفی کننده میزان جذب آب توسط یک مصالح معدنی باشد w ضریب ثابت جذب آب مصالح باشد و t زمان جذب آب با استفاده از فرمول زیر می توان جذب آب را حساب کرد : W=w. به طور واضح تر w یا همان ضریب ثابت جذب آب معرف میزان حفرات شریانی در مصالح است و خصوصیات آن را نشان می دهد .ضریب ثابت w بر اساس برای هر مصالح بدست می آید برای آجر با جذب بالا می رسد .

جذب آب از طریق رطوبت هوا :

مواد ساختمانی نه تنها از طریق مستقیم آب جذب می کنند ، بلکه از طریق مکانیسمی به نام فشار اتمسفریک ( تغلیظ شریانی ) نیز رطوبت جذب می نمایند که این امر بر اثر میزان گازهای اتمسفر اتفاق می افتد هوا قادر است بر اساس درجه حرارت محیط مقادیر مختلفی آب در خود حمل کند . برای مثال در رطوبت 100% ودر دمای 20 سانتیگراد مقدار گرم 17 آب در هوا وجود دارد که این رطوبت می تواند بر سطح سازه اثر گذار باشد .

 


همچنین بخوانید: چگونه استخر خود را بسازیم


 

جذب آب وابسته به نمک :

نمک ها شدیداً جاذب الرطوبه هستند لذا میزان و مقدار نمک های محلول در آب که بعد از تبخیر در عمق و سطح سازه باقی می مانند ، میزان جذب آب مصالح ساختمانی و تعادل آن را بهم می زند و آن را افزایش می دهد و همچنین مقدار جذب توسط بخارهای موجود در هوا نیز افزایش می یابد . این مقدار جذب آب بر اساس ماهیت طبیعی و ساختار شیمیایی نوع نمک متفاوت است.

با تغلیظ این نمک ها در سازه ساختمانی مقدار جذب بیشتر و بیشتر می شود جاهایی که در ساختمان مصالح بکار رفته شده نیترات نیز باشد این مقدار جذب آب بسیار وخیم تر خواهد شد .

“آب مبنای تخریب در سازه های بتنی”
واکنشهای مخرب شیمیایی ناشی از نفوذ رطوبت
واکنش سیلیکا- قلیایی (ASR)
مصالح ساختمانی سیمانی معمولی در طبیعت بسیار قلیایی هستند (با PHبیشتر از 13.علت این مساله وجود2Ca(OH) است .مولفه اصلی ساختار سیمان، پیوند سیلیکاتی(Si-O-Si) است .پیوند سیلیکاتی میتواند در محیط قلیایی قوی تبدیل به کریستالهای آلکالی شده و مورد حمله قرار گیرند و در نتیجه با تشگیل گروه هیدروفلیک Sio مصالح خاصیت آبدوست پیدا خواهند کرد ، بعلاوه چون پیوند Si-O-Si به دو گروه سیلانول (Si-OH) تبدیل تبدیل می شود.(سیلیکای دارای پیوند Si-OH به سیلیکاژل معروف است). این سیلیکاژل 4 برابر پیوند Si-O-Si معمولی حجم داشته و فشار اضافی ایجاد میکند در نتیجه سیمان دچار ترک می شود .
همانطور که گفته شد سیلیکاژل اضافی بیشتر از مصالح اصلی آب جذب کرده و آن را تسریع میکند .

 

کربنات شدگی :

کربنات شدگی فرایند طبیعی تخریب مصالح ساختمانی است . هوا دارای 0.03 درصد گاز دی اکسید کربن است . هنگامی که آب دی اکسید کربن را در خود حل میکند، به علت تشکیل اسید کربنیک (H2CO3) اسیدی میشود. اسید کربنیک میتواند با Ca(OH)2 مصالح سیمانی واکنش دهد و CaCO3 ایجاد کند.این واکنش PH مصالح را پایین می آورد. وقتی PH به 8 نزدیک می شود تقریباً تمامی Ca(OH)2 با CaCO3 جایگذین می شود. Ca(OH)2ماده کریستالی و مستحکمی است که با CaCO3 غیر کریستالی جایگزین شده و باعث سستی و ضعف سازه میگردد . عمر هر سازه سیمانی با سرعت واکنش کربنات شدگی مشخص می شود .

حمله باران اسیدی :

باران اسیدی بیشتر به دلیل عوامل محیطی بوجود می آید.استفاده از سوختهایی فسیلی (سوختهای با منشاء نفت طبیعی) در اتومبیل یا محیط های صنعتی و نیروگاههای برق و ….. می تواند اکسید سولفور و اکسید نیتروژن ایجاد کند.این اکسید ها هنگام ترکیب شدن با آب (در هنگام بارندگی)، اسید سولفوریک و اسید نیتریک ایجاد می کنند که اسیدهایی بسیار قوی می باشند.این اسید ها می توانند با همه مصالح از جمله تمامی مصالح سیمانی، ماسه سنگ ، آجرو … واکنش دهند. در مصالح بتونی ، واکنش Ca(OH)2 می تواند Ca(NO3)2 و CaSO4 تشکیل دهد.اینها نمک هستند وبا بوجود آمدن آنها ساختاری بسیار ضعیف تر پس از آن ساختار کریستالی تشکیل می شود .

 

خوردگی فولاد در بتن مسلح :

خوردگی فولاد در بتن مسلح مشکلات سازه ای متعددی ایجاد میکند.خوردگی فولاد فرایندی الکتروشیمیایی است.در این واکنش Fe(فولاد) الکترون از دست می دهد و اکسیژن (O2) این الکترونها را می گیرد . آهن اکسید می شود و اکسیژن کاهش می یابد. این واکنش ها نیازمند واسطه ناقل الکترون هستند . اگر بتن خیس باشد، آب واسطه انتقال الکترون را فراهم می کند. بنابر این برای آغاز خوردگی به آب نیاز است. عامل مهم دیگر حضور کلرید می باشد . کلرید همیشه در بتن وجود دارد. کلرید اضافی بویژه در مناطق مرطوب ویا با آب باران فعال(القا)میشود. میله های فولادی بتن ، لایه ای از اکسید آهن دارند که به لایه غیر فعال معروف است.این لایه فولاد را در مقابل خوردگی بیشتر محافظت می کند. چنانچه این لایه مرطوب شود ،اکسید به اکسید آهن هیدراته تبدیل می شود که از نظر شیمیایی فعال تر است.نفوذ آب به بتن همچنین باعٍث مهاجرت کلرید به میله فولادی می شود.این کلرید ها با اکسید آهن هیدراته واکنش می دهند و فولاد را در معرض خوردگی بیشتر قرار می دهند. کلرید در فرایند کلی وارد نمی شود بنابر این کلرید نقش کاتالیزور را دارد.کلرید های آزاد به خوردگی ادامه دهند تا جایی که سازه فولادی کاملاً زنگ زده شود.

خیلی از این خسارات قابل پیشگیری است و یا می توان آنها را کاهش داد. یکی از راههای محافظت از مصالح ساختمانی ضد آب سازی آنها می باشد ، ایجاد یک مانع ضد آب ، می تواند سازه را به جذب کمتر آب کمک نماید و جذب آب آن را کاهش دهد در این صورت سازه (بنا) خشک باقی مانده و زمینه مستعد کمتری جهت ایجاد خسارت های گفته شده ایجاد می نماید

آب گریزی سطح موارد زیر را برآورده می کند.
جلو گیری از ترک های ناشی از تورم و انقباض
ممانعت از خسارات ناشی ازیخ زدگی و ذوب شدن یخ ها .
شوره زدگی و خسارات ناشی از نمک ناشی از جذب آب و کریستال سازی شاهد نخواهیم بود .
فروشویی و شستشوی آهک نخواهیم داشت .
لکه های زنگ زدگی و ایجاد غشاء و پرده روی سطوح دیده نخواهد شد .
ازکثیفی و چرک شدن سطح جلو گیری میکند .
حملات قارچ ها ، خزه ، گلسنگ و جلبک را نخواهیم داشت .
خوردگی شیمیایی و تغییر شکل های ترکیبات بر اثر تولید گازهای اسیدی و so بوجود نخواهد آمد
– اختلال در تغییرات و عایق گذاری و خصوصیات حرارتی بسیار کم خواهد شد .
– از تخریب بتن بر اثر خوردگی آرماتور ها( که از مسائل مهم است ) جلو گیری مینماید .
– از نفوذ نشت رطوبت به درون دیوارها جلو گیری می کند .

 


همچنین بخوانید: کاربرد نوار واتر استاپ در استخرها ومخازن


 

بررسی راههای متداول محافظت از سازه در برابر آب :

الف- متیل سیلیکونات پتاسیم :

برای حفاظت از مصالح بنایی یکی از متداولترین مواد متیل سیلیکونات پتاسیم بود . از این ماده جهت آب بندی در محل پروژه و ضد آب کردن استفاده می شد و بیشتر در موادی چون آجر پخته شده ، بتن هوادار و گچ به عنوان ماده شیمیایی ضد رطوبت استفاده می شد . اما امروزه دیگر از سیلیکونات ها استفاده نمی شود . زیرا این مواد یک لایه سفید رنگ تشکیل می دهند و همچنین با گذشت زمان تحت اثر باران شسته می شوند . میزان آب بندی ضعیف این ماده و عدم مقاومت کافی این رزین های سیلیکاتی از یک طرف و مشکلات حاصله از رفتار و خصوصیات نمکی این ماده از طرف دیگر ، باعث شد که تحقیقات 20 ساله کارشناسان و محققین آنها را به سمت استفاده از موادهای فعال تر و کامل تری سوق دهد .

ب- پوشش های فیلم تشکیل دهنده :

روش دیگر استفاده از انواع مختلف پوشش های فیلم تشکیل دهنده ، همچون آکریلیک ، پلی ارتان و رزین های اپوکسی و… میباشد . مصالح و مواد ساختمانی که بوسیله پوشش های این چنینی محافظت شده اند ، تعرق وتبخیر سطحی در آنها صورت نمیگیرد . واین پوششها تمایل به محبوس کردن رطوبت در داخل بستر دارند که این امرعلاوه بر تخریبات داخلی باعث پوسته شدن لایه رنگ در نمای بنا می شود.

استفاده از پوشش های فیلم تشکیل دهنده و یا فن آوری محافظتی ( کوتینگ ) بسیار متداول است با این وجود به علت عوامل جوی و قرار گرفتن در معرض اشعه UV ( فرا بنفش ) محصولات پوششی عمری کوتاه ( حد اکثر 3 تا 5 سال ) دارند ( پلی یورتانها اگر چه در مقابل uv مقاومند اما فیلم تشگیل دهنده وپوششی هستند ) و نیاز مند تعمیرات دوره ای میباشند.(شکل بالا نمایانگر سه روش مختلف فیلم تشکیل دهندگی است) محافظت در برابر جریان های شریانی یکی از بهترین راهها جهت جلوگیری از صدمات وارده ناشی از رطوبت می باشد.

 

ج- پر کننده های ریز مولکول :

در دهه های اخیر استفاده از مواد ریز مولکول همچون نانو تکنولوژی ها جهت ضد آب سازی بسیار متداول گردیده است.این مواد عمدتاً به دو شکل عمل می کنند :
گروهی از این مواد غشایی نازک در ابعاد نانو تشکیل می دهند که آبندی حداکثر و ایده آلی ایجاد میکنند اما به نویی چون سطحی و فیلم تشکیل دهنده هستند علاوه بر مشکلات مذکور درباره فیلم تشکیل دهنده ها، بسیار کم دوام هستند و نیاز به تجدید ادواری دارند
دسته دوم این مواد نفوذگر هستند و از این طریق تقریباً اکثر فضاها و حفرات سازه را پر میکنند.لذا با اینکه ضد آب کنندگی ایده آل و نیز عمر بالایی دارند،اما باز هم بدلیل کاهش قدرت و ضریب تنفس و تعرق داخلی سازه کاربری های محدودی دارند و برای بسیاری از سازه ها مضر هستند.

د- رزین های سیلیکونی :

محققین به این نتیجه رسیده اند که رزین های سیلیکونی عواملی مهم جهت آب گریز کردن هستند.
شباهت بسیار زیاد ساختار بین رزین سیلیکون شده و کواتز طبیعی ، عامل مهم و موثر جهت محافظت و برتری ویژه این مواد در برابر نفوذ آب است که باعث شده دوام و پایداری آن در بکارگیری در مصالح اساس سیلیکاتی بیشتر باشد ، این مواد در برابر آب بسیار دافع بوده و در برابر خیلی از مواد شیمیایی و فیزیکی مقاومت بالایی دارند .
بیش از 4 دهه است که استفاده از اورگانوسیلیکون ها و ترکیبات آنها به عنوان یکی از بهترین مواد آب گریز شناخته شده اند ، این مواد نه سیلیکون رابر هستند و نه سیلیکون مایع ، بلکه رزین سیلیکون اند که جزء دسته سوم این مواد شناخته شده اند.

رزین های سیلیکونی پلی مرهای ضرب دری سه بعدی هستند :

این مواد دارای ساختار و استخوان بندی سیلیکون و اکسیژن هستند . هر اتم سیلیکون یک گروه اورگانیک را با خود حمل می کند . این مواد ترد و قابل شکنندگی هستند و در مواد همچون الکل ، بر اساس نوع ساختار ملکولی شان قابل حل شدن هستند.

وقتی که این مواد بر روی مواد ساختمانی اجرا می شوند ، این رزین های سلیکونی با آن واکنش نشان داده و باعث ایجاد تشکل یک شبکه سه بعدی می شوند که به سختی به مواد سازه چسبیده و پیوندی کووالانسی بین ذرات Si وO آن تشکیل می دهند.

اگر ساختار مولوکولی یک سیلیکون cure شده را با ذرات کوارتز مقایسه کنیم به شباهت های آن پی خواهیم برد. این تشابه ملکولی عامل اصلی چسبندگی و اثر مناسب بر سازه های اساس سیلیسی است.

وقتی که استفاده از محافظ های سیلیکونی در ابتدای راه خود بود ، دو نوع ماده آب گریز وجود داشت ، یکی رزین سیلیکونی حلال درآب و دیگری متیل سیلیکونات حلال درآب

مشکلات رزین سیلیکونی و سیلیکونات های حلال در آب :

امروزه رزین های سیلیکونی حلال در آب برای ضد آب کردن ، از اهمیت کمتری برخودار هستند . زیرا طبق ساختار ملکولی سنگین این مواد ، قدرت نفوذ و اشباع کردن سطح مواد معدنی و مصالح با این مواد کافی نیست وهم اینکه این مواد با ریزش آب در دراز مدت پایدار نیستند . رزین های متیل سیلیکون متعارف نیز در محیط های قلیایی دوام و پایداری ضعیفی دارند و دارای نقاظ ضعفی هستند . در شرایط قلیایی شبکه رزین های سیلیکونی ، شکسته شده و ترکیب متیل سیلیکونات ایجاد می شود . این واکنش که صراحتا تولید متیل سیلیکون را به دنبال خواهد داشت می تواند عامل تولید سیلیکونات قلیایی نیز بشود . اگر پیوند ملکولی متیل سیلیکون با یک عنصر قلیایی واکنش دهد ، نوعی متیل سیلیکات آب دوست و حلال در آب ایجاد می کند.به دلایل فوق دانشمندان به سمت کشف مواد موثر تری حرکت کردند.

 


همچنین بخوانید: روش های آب بندی منفی


 

خواسته ها از ترکیبات آب گریز ایده آل :

هدف نهایی استفاده از ضد آب کننده ها ، گارانتی و حفاظت طولانی مدت از یک سازه می باشد . لذا این خاصیت نه فقط با پوششهای فیلم تشکیل دهنده، بلکه با رزین سیلیکونی اساس حلال آبی و یا متیل سیلیکونات های حلال آبی هم حاصل نمی شود .

کامل تر ین نسل ضد آب کننده ها :

امروزه سیلان ها و سیلوکسان ها نوع جدید و مدرن ضد آب ها را ایجاد کرده اند این ماده جدید به آسانی قابل ترکیب شدن با طیف وسیعی از مواد است و دارای خاصیت پایداری بیشتری است .

سیلان ها و سیلوکسان ها :

استفاده از ساختار مولکولی کوچک نسبت به ساختار مولکولی بزرگ ، حالت ضد آب کردن بهتری را فراهم می کند این کشف باعث تولد نسل جدیدی از ضد آب کننده ها با نام سیلان و سیلوکسان شد بر اساس شواهد ساختار مولکولی این ماده به طور ساده و شفاف نوعی سیلان مونومری است و سیلوکسان نوعی اولیگومراست .

مقاومت در برابر قلیاها – اساس و ملاک پایداری

دومین کشف مهم در رابطه با تولید و بهبود مواد ضد آب کننده امروزی ، روش اثر بخشی و مقاومت بالای این مواد در برابر محیط های قلیایی بود زیرا در تماس این مواد با محیط قلیایی ، خصوصیات آب گریزی کاهش می یابد . اما اگر بتوان پیوند اتصال متیل متصل شده و سیلیکونات را بلند تر کرد ، سیلیکونات حاصله به طور قابل قبولی غیر حلال درآب خواهد بود . با این تغییر خصوصیات آب بندی در محصول بنایی باقی خواهد ماند .

سیلان ها نقطه مقابل سیلوکسان ها :

خصوصیات ماکروسکوپیک سیلان ها و سیلوکسان ها چیست و خصوصیات آنها چه فرق هایی را باهم دارد؟ به طور عمومی ، این دو ماده مایع بوده و دارای ویسکوزیته پایینی هستند .اما سیلان ها خصوصیات روانروی بهتری نسبت به اولیگومرهای سیلوکسان دارند و به همین دلیل ، یکی از مهم ترین عوامل در نفوذ به داخل سازه و آب بند نمودن آن میگردد . لذا سیلان ها به علت ویسکوزیته پایین تر در عمق بیشتری از سازه نفوذ می کنند طبعا بدلیل روانروی مقداری خاصیت تبخیر شوندگی دارند .
این مسئله در اولیگومرهای سیلوکسان اتفاق نمی افتد از طرف دیگر اندازه ذرات آنقدر کوچک هستند که نفوذ پذیری کافی داشته باشند و از سمت دیگر ساختار مولکولی بزرگ آنها باعث شده که تبخیر آن از بین رود . بعلاوه بر اسا س ساختار اولیگومر این مواد و حجم کمتر ترکیبات الکلی ، درصد فعال و فرار بودن این ماده کمتر است . این ماده دارای 15 تا 25 % الکل می باشد و همچنین در شرایط غیر مناسب (یعنی : حالت قلیایی ضعیف ، بادی و خشک بودن هوا ) ، سیلوکسان بهتر بر روی سازه باقی می ماند. لذا بهترین راه حل استفاده از مجموع خواص هر دو ماده است.

ترکیب سیلان ها و سیلوکسان ها :

به اثبات رسیده که استفاده از ترکیب سیلان ها و سیلوکسان ها بسیار مناسب است در این حالت نفوذ ناپذیری در برابر آب را می توان به دسته خواصی چون : قدرت نفوذپذیری بالا ، مقاومت در برابر قلیاها و آب گریز بودن سطح تقسیم کرد . برای مثال برای یک سطح بتنی که نفوذ ناپذیری مد نظر می باشد در مقایسه با یک سنگ ماسه ای و یا سطح آجری از سیلان و مواد اورگانیک آلی بیشتری استفاده می شود و در ضمن اینکه بتن خیلی فشرده تر بوده و دارای خاصیت قلیایی است و آجر سنگ ماسه ای تقریبا خنثی بوده و جذب بیشتری دارد اگر در ترکیب مورد نظر فقط ازسیلوکسان استفاده شده باشد ، این ترکیب در برابر نفود ناپذیری خوب عمل نمی کند و اثری نا پایدار خواهد داشت و این ترکیب در برابر قلیا ضعیف عمل خواهد کرد . همچنین سیلان های ایزواوکتایل که گزینه مناسبی جهت سطوح بتنی هستد ، برای ماسه سنگ و آجر مناسب نیست.
به علت ضعف در خاصیت قلیایی ، بیشتر سیلان ها در ناحیه سطح بخار شده و سطح ضد آب ضعیفی در سازه بنایی ایجاد می کنند.

محصولات خاص با بیشترین اثر دهی :

بطور کلی رده بزرگی از محصولات و مواد ساختمانی بین رده بتن تا ماسه سنگ وجود دارد . این مواد شامل سنگ گچ، آجرهای ماسه گچی ، آجرهای لعاب دار ، پلاسترهای اساس معدنی ، رنگ ها، بتن هوادار و بتن های مسلح به الیاف و خیلی موارد دیگر هستند . ترکیبات بین سیلان و سیلوکسان ها باید طوری باشد که جواب گوی موثر و کافی این طیف محصولات ساختمانی باشد ، البته این موضوع مهم است که از همه این مواد یک انتظار باید داشت ، و آن ضد آب کردن سازه ساختمانی و اساس آن از رطوبت است .
با ارزش ترین مشخصات 🙁 اهداف کلی از ضد آب کننده ها )
مقاومت آن در برابر محیط های قلیایی
قدرت نفوذ پذیری بالا
حالت آب گریزی زیاد آن
کاهش جذب آب نفوذی به ساختارسازه
نفوذ وسیع و یکنواخت ، ماده فعال آب گریز
قابلیت و اجازه تبخیر آبهای داخلی و خروج گازهای داخلی
ایجاد حالت آب گریزی و روان سازی قطرات آب برروی سطح
مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
سازگار با محیط زیست
غیر مضر جهت سلامت انسان

تا به امروز برای خیلی از سنگ های طبیعی راهکاری غیر از استفاده از نیست . این ماده کاملا آب گریز بوده و پیوندهای رزین های سیلیکونی در مدت زمان کوتاهی و در چندین ساعت کاملا متراکم شده و حتی بر روی سطوح غیر قلیایی نیز به خوبی عمل می کند . این بدان علت است که این مواد حفرات موجود بر روی سطح را در مواد معدنی پر نمی کنند ، بلکه لایه ای بسیار نازک بر روی جداره و دیواره حفرات ایجاد می کنند این حفرات سیلیکونی شده دیگر بوسیله آب مرطوب نمی شوند و در برابر نفوذ آب های شریانی سازه را محافظت خواهند کرد ، و تبخیر رطوبت از درون سازه امکان پذیر خواهد بود.

 


همچنین بخوانید: بتن مسلح


 

مهمترین الزامات یک ماده ضد آب کننده

1. کاهش و حذف میزان جذب آب شریانی :

: مهمترین عاملی که یک دافع آب باید ایجاد کند ، ازبین بردن کامل جذب آب شریانی است . با از بین بردن این عامل مقدار آبی را که یک ساختمان در طی 24 ساعت که در معرض رطوبت و آب قرار گرفته باشد ، تقریبا 80% کاهش می یابد.

 

2. عمق نفوذ :

برای کاهش میزان جذب آب در طی مدت عمر سازه ، کاملا واضح و مشخص است که اگر این پوشش محدود به سطح مواد باشد ، به نتیجه مطلوب نمی رسیم ، لذا لازم و ضروری است که ناحیه آب گریز تا عمقی از سطح نفوذ کند ، همانطور که در جدول زیر ملاحظه میگردد در مواد معدنی مختلف تا 5 میلی متر هم نفوذ میکند.

 

3. شدت اثر آب گریزی سطح :

سومین عامل مهم در ضد آب کردن یک سطح ، تعیین و مقدار اثر آب گریزی سطح است . این اثر بر اساس زاویه سطوح تماس قطرات (زاویه ) مشخص می گردد که در جدول بدان اشاره شده است . بهترین حالت آبگریزی سطح کاملا مرطوب است انواع ترکیب پیشرفته ای از سیلان و سیلوکسان که در قسمتهای قبلی به تفصیل بیان گردیده است که علاوه بر افزایش عمر سازه در کاربری به عنوان محافظ سطوح معدنی ، استفاده از آن در سطوح نما باعث ایجاد مزایای زیر میگردد :
ممانعت از اتصال آلودگی ، گرد و .غبار روی سطح نما
ممانعت از رشد خزه و جلبک در مناطق مرطوب
ممانعت از ایجاد شوره های نمکی و زنگ زدگی و سیاهی
ممانعت از ایجاد ترکهای معمول روی سطوح
ایجاد حالت خود تمیز شوندگی در نما و عدم نیاز به شستشو طی عمر بنا
حفظ حالت آبگریزی حتی در ترکهای بعدی ناشی از حوادث احتمالی چون زلزله
ممانعت از نشت رطوبت به سطوح داخلی بنا
مقاومت و پایداری زیاد در مقابل نور خورشید و حتی محیط شیمیایی
نفوذ گر و بدون دره ای تغییر در رنگ نما یا هر سطح دیگر
تقویت قابلیت تعرق سازه در هنگام بارندگی
هزینه بسیار مناسب
روش اعمال بسیار ساده وعدم نیاز به مهارت ویژه
دستوراعمل اجرای رزین های شرکت آکوارزین rc1 c1 rc101:
این موادروی سطوح بتنی اکسپوز، کلیه سنگها،آجر، ماسه شسته، سیمان و… قابل اجراست. ومی توان به کمک قلمو،رولر ویا اسپری، بسته به مکان و دستگیری اجرا آنرا اعمال نمود. در اعمال این مواد نکات زیر بایستی مورد توجه قرار گیرد :
.کل سطح باید کاملاً شسته و عاری از هرگونه آلودگی(گرد و غبار،چربی و یا رنگ)گردد.در شستشو استفاده از واترجت یعنی فشار آب بالا توصیه می گردد.
محلهای سست و کرمو که نیاز به ترمیم دارد بایستی رفع عیب و ترمیم گردند.
سطح شسته شده بایستی کاملاً خشک شده باشد.یعنی حداقل 24 ساعت بعد از شسته شدن باید اعمال گردد .
در همه روشهای اعمال بایستی به صورت دو لایه پی درپی اعمال مواد صورت پذیرد و حرکت دست باید به صورت بعلاوه یا افقی-عمودی(صلیبی)باشد.یعنی در همه روشها یک رفت و برگشت افقی و یک رفت و برگش عمودی لازم است .
. عمل اجرای این مواد باید تا اشباع سطح و عدم جذب مجدد ادامه یابد.
در اعمال با قلمو یا رولر ابزار باید کاملاً آغشته و خیس از مواد گردد. هم بسته حاوی مواد هم محل در حال اجرادر کنار حرارت و شعله قرار نگیرد.
محل اعمال بایستی دارای دریچه یا هر مکانیزم تبادل جریان هوا باشد.از اعمال مواد در فضاهای بی در رو خودداری نمایید .
در صورت تماس با چشم فوراً به پزشک مراجعه شود و در این فاصله حتماً با آب تمیز و شامپو بچه صورت و چشم شستشو داده شود .
. موقع کار از ماسک ، عینک ، دستکش و لباس کار مخصوص استفاده گردد.

دستوراعمل اجرای :

حداقل 14 روز از عمر بتن (کف) گذشته باشد .
. کف کاملاً عاری از گرد و غبار و هرگونه مواد چربی و روغنی باشد.
پیشنهاد می گردد بعد از تمیز کردن لکه های چربی و روغنی و ترمیم نقاط ترمیم پذیر با فشار آب (ترجیحاً واترجت)، مکان مورد نظر را (با سرعت و دقت لازم) شسته و با استفاده از تی لاستیکی و یا نخی فوراً خشک گردد و حداقل 24 ساعت بعد از آن اقدام به اجرای رزین نمایید .
برای کسب نتیجه بهتر و محافظت کامل، اجرای 2 لایه بر روی سطح پیشنهاد میگردد.

سطوحی مانند بتن هایی که خوب ویبره شده باشد و یا سطوح گرانولی و سطوح متراکم (هاردملات) احتیاج به یک لایه دارند و 2 لایه نیازی نیست ، اگر 2 لایه ایجاد گردد مطمئن باشید که لایه اولی کاملاً خشک شده و حلالهای اضافی نیز از محیط دور گردیده است .
هر لیتر با در نظر گرفتن میزان نفوذپذیری سطح در یک لایه 3تا 5 مترمربع را پوشش می دهد .

 


همچنین می توانید برای خرید محصولاتی مانند رزین، چسب آب بندی و… به سایت فروشگاه آکوارزین مراجعه کنید.


 

مایع آب بندی C1:

عایق آب بند بر پایه رزین های آکریلیک با تکنولوژی نانو و چسبندگی بسیار بالا با قابلیت نفوذ پذیری بسیار عالی در انواع سازه ها و بافتی نفوذ ناپذیردر مقابل آب و رطوبت ایجاد می نماید و ضمن فراهم آوردن امکان تنفسی سازه به راحتی فشارهای منفی و مثبت آب را تحمل مینماید، این ماده الاستیسیته بوده و در کنار سخت و مقاوم بودن نرمی وانعطاف پذیری بالایی نیز دارد.

معرفی محصول

مایع آب بندی C1 ماده ای با خاصیت آب بندی صد درصدی و با ظاهری شیری رنگ، پس از استفاده درملات و بروي انواع سازه ها کاملاً بی رنگ بوده، که به صورت خالص بر روی انواع سازه ها و همچنین بصورت ترکیب با ملات قابل استفاده و اجرا می باشد.

موارد کاربرد

آب بندی و ایزولاسیون 100% کلیه سطوح، سیمانی
گچی، آجری،فلزی،ایرانیت، سفال، چوب و آردواز
– ایزولاسیون
– پشت بام، تراس، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی
– داخل و خارج مخازن آب، استخر،سونا، جکوزی، استخر پرورش ماهی و مخازن آب آشامیدنی
– سطوح شیب دار و مسطح افقی و عمودی در محیط های داخلی و خارجی(کانال هذای آنتقال آب، منهول و لوله بتنی)
– دودکش ها،ناودانی،کولر،چیلر و…
– نرمه کشی، زیر سازی و مقاوم سازی مکانهای آب گیرو در معرض نم و رطوبت، دیوارهای استخر، چاله آسانسور،مخازن و انواع دیوارهای در مجاور با رطوبت
– استفاده در نمای ساختمان
– استفاده در دوغاب بند کشی برای نصب، ترمیم و مقاوم سازی

ویژه گی ها

– عایق آب بند 100%
– ظاهری بسیار زیبا و شیری رنگ
– انعطاف پذیری در مقابل تغییرات دمایی(300 تا 50-)
درجه سانتیگراد
– آنتی باکتریال و آنتی uv با تکنو لوژی نانو
– مقاوم در برابر گاز CO2
– مقاوم در برابر فشار آب
– مقاوم در برابر فشار حاصل از عبور و مرور افراد
– مقاوم در برابر مواد شوینده و بارانهای اسیدی، بازی و قلیلیی
– مقاومت بسیار بالا در برابر دی اکسید کربن و یون کلر و محافظت در برابر نمک و سولفات
– قابلیت ترکیب با انواع رنگ های آکریلیک و پایه آب
– کاملا مناسب برای آب آشامیدنی
-غیر قابل اشتعال و سازگار با محیط زیست
– ضد خزه، ضد جلبک و باکتری بوده و اجازه رشد و تجمع این مواد را در سطح نمی دهد.

نانو رزین RC101 برپایه رزین های سیلیکاتی با تکنولوژی نانو

معرفی محصول

نانو رزین RC101برپایه رزین های سیلیکاتی با تکنولوژی نانو ساخته شده که قابلیت آب گریز نمودن وآب بند کنندگی کلیه سطوح معدنی درمعرض نم و رطوبت را دارد و می تواند با ایجاد لایه ای سخت ومقاوم ازسطوح در مقابل نم، رطوبت، گردوغبار، دوده وبارانهای اسیدی محافظت نماید .
قابلیت اجرا بر روی تمام سطوح را دارا می باشد تا از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری نماید.بعد از اجرا روی هر سطحی به صورت یک لایه بی رنگ روی سطح نشسته و سطح را ضد آب و آب گريز کرده، رنگ سطح را تغییر نمی دهد و همچنین این محصول سطح را از انواع اشعه های خورشیدی محافظت می نماید(محافظ نما) و طول عمر سطح را افزایش می دهد بیشترین کاربرد این محصول در سنگ های مصنوعی و ساختمانی و نماهاي سيماني و… می باشد.

موارد کاربرد

– کلیه نماهای سیمانی، سنگی، چوبی(ترمووود)، آجری، آجرهای نسوز و….
– دربهای چوبی ورودی حیاط ، حمام ، دستشویی ، سونا وکابینت های چوبی و کلیه سازه های چوبی در معرض نم ورطوبت
– دیوارهای بارانگیرغربی ساختمان به خصوص در شمال کشور
– قابل استفاده در حمام ، دستشویی، سونا ، تراس و….

ویژگی ها

– آب بندي و آب گريزي كليه سطوح و انواع نماها بدون
اثر گذاري و محو شونده بروي کلیه سطح
– نانو تكنولوژي و آنتی باکتریال
– چسبندگی بسیار بالا وایجاد پیوند با انواع نماهاي
سنگی،سيماني، گچی ،چوبی و
– مقاوم در برابر مواد شوینده اسیدی وقلیایی
– مقاومت دمایی 50-الی 300 سانتیگراد
– مقاوم در برابراشعه UV آفتاب